Binatang ini bernama Dabbah dan berkali-kali disebut Rasulullah SAW sebagai salah satu tanda dekatnya kiamat. Bahkan Allah SWT dalam dalilnya juga menjelaskan tentang binatang ini. Hal ini tertera dalam Quran Surat An-Naml: 82 yang ertinya sebagai berikut
"Apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan seekor dabbah (binatang) dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami," (An-Naml: 82).
Rasulullah SAW juga bersabda tentang Dabbah ini dan menjadi salah satu peringatan Umat Islam untuk selalu bertaubat. Dalam hadis Riwayat Muslim, Rasul menyebut tiga perkara yang jika ketiganya keluar maka semua taubat dan amal tiada gunanya. Ketiga-tiga mereka adalah terbitnya matahari dari arah barat, Dajjal dan Dabbah.
"Ada tiga perkara yang jika keluar maka tidak akan berguna lagi keimanan orang yang belum beriman sebelumnya; atau belum mengusahakan kebaikan yang dilakukan dalam keimanannya. Ketiga perkara itu adalah: terbitnya matahari dari barat, Dajjal dan binatang bumi. "(HR. Muslim)
Beliau juga bersabda: "Sesungguhnya tanda-tanda (kiamat) yang pertama kali muncul adalah terbitnya matahari dari barat dan keluarnya binatang kepada manusia pada waktu Dhuha. Mana saja yang lebih dahulu muncul, maka yang satunya akan berlaku selepas itu dalam masa yang dekat. "(HR. Muslim)
Beliau pun bersabda: "Bersegeralah kalian beramal (sebelum datangnya) enam perkara ... (beliau menyebutkan di antaranya) dabbah." (HR. Muslim).
Nantinya setelah keluar, Dabbah akan berbicara kepada manusia dan mengkhabarkan bahawa manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Allah. Ia memberikan tanda pembeza antara orang beriman dan kafir. Tanda untuk orang yang beriman adalah wajah yang bercahaya, sedangkan yang tidak, tandanya diberikan dibahagian hidung sebagai tanda kekufurannya.
"Binatang bumi itu keluar maka ia memberi cap kepada manusia di wajah mereka. Kemudian jumlah mereka meningkat sehingga seseorang membeli unta dia ditanya, 'Dari siapa kamu membeli unta itu?' Dia menjawab, Dari salah seorang yang dicap wajahnya .. "(HR. Ahmad, dishahihkan oleh al-Albani dalam as-Silsilah ash-Shahihah nombor 322).
Nantinya Dabbah akan keluar dari Mekah dari masjid yang paling mulia. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan dalam Majma'uz Zawaid VIII / 7-8, dari Hudzaifah bin Asid secara marfu '.
"Dabbah akan keluar dari masjid yang paling besar, tatkala mereka (sedang duduk-duduk tiba-tiba bumi bergetar) ketika mereka sedang demikian tiba-tiba bumi terbelah."
Perbezaan pendapat banyak berlaku di kalangan ulama tentang Dabbah ini. Dabbah secara bahasa mempunyai makna haiwan yang berjalan di atas bumi. Beberapa ulama mengatakan bahawa Dabbah adalah anak unta yang bercerai susu dari unta Nabi Shalih.
Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud ath-Thayalisi daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari, bahawa Rasulullah saw menyebut tentang dabbah, (lalu beliau menuturkan hadits, di dalamnya ada ungkapan)
"Mereka tidak menggembalakannya, melainkan ia hanya bersuara di antara rukun dan maqam (rukun Yamani dan Maqam Ibrahim)."
Kedua, dabbah adalah al-Jassasah yang disebutkan dalam hadits Tamim ad-Dari pada kisah Dajjal. Pendapat ini disandarkan kepada Abdullah bin Amru bin 'Ash. Pendapat ini tidak kuat lantaran sifat dan apa yang dilakukan oleh si dabbah tidak sesuai dengan gambaran Al-Jassasah dalam hadis Tamim ad-Dari.
Ketiga, dabbah adalah ular yang mengawasi dinding Kaabah, yang disambar oleh helang ketika orang-orang Quraisy hendak membina Kaabah. Pendapat ini dinisbatkan oleh al-Qurthubi kepada Ibnu 'Abbas ra. Hanya, beliau tidak menyebutkan sumbernya.
Keempat, dabbah adalah manusia yang bercakap, berhujah dan membantah orang-orang yang gemar melakukan bid'ah dan kekufuran agar mereka berhenti. Agar jika mereka binasa, mereka binasa dengan keterangan (hujjah) yang nyata.
Kelima, Dabbah adalah bakteria yang berbahaya yang akan membuat manusia menderita. Bakteria tersebut melukai bahkan boleh membunuhnya. Ketika melukai seseorang ia membawa mesej berupa nasihat kepada manusia seandainya mereka mempunyai hati yang boleh berfikir, sehingga mereka sedar untuk kembali kepada Allah, kepada agamanya dan menekan mereka untuk menerima hujjah. Ini adalah pendapat yang dipegang oleh Abu 'Ubayyah dalam komentarnya terhadap kitab an-Nihayah / al-Fitan wal Malahim, karya Ibnu Kathir.
Bagi kita, hanya saja percaya dengan khabar dari manusia yang paling dekat dengan Allah, Nabi Muhammad SAW ini. Selebihnya, kita serahkan kepada Allah yang Maha Mengetahui atas segala yang telah dan akan terjadi