Yahudi di sebalik misteri kematian Bruce Lee?

Setiap kali mendengar perkataan ‘Bruce Lee’ pasti yang difikirkan adalah kungfu.
Tahun 1940 adalah tahun naga, pada tahun inilah di hospital San Fransisco lahirlah Lee Hsiao Lung. Doktor yang menyambut kelahiran bayi itu, menamakannya dengan nama Inggeris, Bruce. Begitulah sang legenda dilahirkan.
Ketika berusia 6 tahun, Bruce sudah beraksi untuk pertama kalinya dalam filem berjudul “A Beginning Of A Boy”. Ini tidak menghairankan kerana ayahnya Lee Hoi Chun adalah seorang aktor filem.
Sebenarnya Bruce adalah anak yang lemah juga termasuk anak yang sukar makan. Sehingga ketika dia terlibat pergaduhan di jalanan, dia sering mengalami kekalahan. Ketika itu dia berumur 14 tahun, setelah berbincang dengan ibunya, dia memutuskan untuk belajar seni bela diri.
Jenis ilmu bela diri yang dipelajarinya adalah Wing Chun dan berguru dengan Sifu Yip Man. Dia juga berguru dengan guru kungfu Siu Hon Sung. Kebiasaannya tiga minggu diperlukan untuk menguasai 30 jurus Siu Hon Sung tetapi Bruce hanya memerlukan tiga malam sahaja. Di samping itu Bruce Lee juga mewarisi bakat daripada ayahnya. Terdapat satu perkara unik tentang dirinya yang tidak hanya mahir ilmu bela diri, dia ternyata pintar menari cha-cha bahkan pada tahun 1958 dia berjaya meraih gelaran Hongkong Cha-Cha Championship.
Seiring perjalanan masa, Bruce Lee teringin menguji kehebatan kungfunya dalam pertarungan sebenar. Maka dia terlibat dalam pergaduhan jalanan. Pihak polis pernah memberi amaran kepada ibunya jika Bruce tidak menghentikannya, dia akan ditahan. Lalu ayahnya membuat keputusan untuk menghantarnya ke Amerika agar menjadi orang yang lebih bertanggung jawab. Dengan berbekal US100, dia pergi ke tanah kelahirannya San Fransisco dengan menggunakan kapal laut. Dalam perjalanan Bruce masih sempat mencari wang dengan memberi kursus tarian cha-cha.
Di San Fransisco, Bruce diamanahkan kepada rakan ayahnya, Ruby Chow, pemilik sebuah restoran. Bruce juga bekerja di restoran tersebut. Setelah menghabiskan persekolahannya, Bruce masih giat membina bakatnya. Baginya tidak cukup hanya sekadar menjadi ahli seni bela diri yang baik, dia harus menjadi yang terbaik.
Bruce kemudiannya mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajaran di Seattle dan mengambil jurusan falsafah. Di universiti tersebut dia bertemu dengan teman dari Asia bernama Taki Kimura Kimura pernah mengalami rangkaian serangan rasialis. Atas dasar belas kasihan, Bruce memotivasi Kimura untuk meningkatkan harga diri dengan cara melatihnya seni mempertahan diri. Inilah asas sekolah seni kungfu dan tidak beberapa lama sekolah itu ditubuhkan. Sekolah ini terbuka kepada umum atau bagi sesiapa sahaja yang berminat. Ia berbeza dengan di Hong Kong di mana kungfu adalah ilmu rahsia yang tidak boleh secara sembarangan diajarkan kepada orang lain. Hanya orang terhormat sahaja yang boleh mempelajari kungfu.
Pada tahun 1961, dia bertemu dengan seorang gadis bernama Linda Emery. Mereka jatuh cinta dan mendirikan rumahtangga, lalu lahirlah Brandon disusuli Shannon dua tahun kemudiannya.
Pada tahun 1964, dalam sutu kejohanan karate, Bruce membuat demonstrasi jurus pukulan satu inci yang menjadi lagenda. Seorang produser televisyen sangat berminat dengan penampilan Bruce yang menarik dan konsentrasi. Setelah melalui uji bakat, akhirnya Bruce mendapat peranan sebagai Kato, pembantu dalam filem “Green Hornet”. Walaupun sebagai pembantu popularitinya mengalahkan pelakon utama lebih-lebih lagi di Hong Kong.
Van Williams, pelakon utama Green Hornet, menceritakan tentang ramai “stunt-man” yang cedera kerana gerakan Bruce. Ini menyebabkan sukar untuk mencari stunt-man yang sedia bekerja dengan Bruce. Bruce juga memiliki gerakan yang teramat cepat untuk ditangkap oleh kamera sehingga Bruce terpaksa memperlambat pergerakannya.
Setelah projek Green Hornet, Bruce membuka sekolah kungfu baru dengan nama “Lee Jun Fan, Gung Fu Institute”. Di sinilah Bruce Lee belajar menggunakan senjata nunchaku. Selebriti lain juga belajar kungfu di sini seperti Kareem Abdul-Jabbar, James Coburn, dan Steve McQueen. Sekaligus menjadikan populariti Bruce meningkat dan ini menaikkan nilai “Bruce Lee”. Untuk satu sesi latihan selama satu jam harga yang ditetapkan US300.
Di sekolah yang baru ini juga Bruce mencipta teknik Jeet Kune Do, teknik memotong serangan. Bruce berpendapat memotong serangan lebih baik dan lebih cepat dari menahan lalu melakukan serangan.
Pada tahun 1967, Bruce membintangi “A Man Called Ironside”, sebagai seorang guru seni bela diri. Bruce juga selalu melakukan adegan berbahaya sendiri tanpa stunt-man. Karier filem terus meningkat sehingga akhirnya memenuhi apa yang dicita-citakan iaitu dibayar lebih mahal daripada Steve McQueen untuk satu-satu filem.
Melalui pertimbangan tertentu Bruce memutuskan untuk melanjutkan karier filemnya di Hong Kong. Selepas beberapa filem dibintanginya, kini Bruce dianggap sebagai pahlawan nasional. Tidak terhenti di situ sahaja, dia membuka perusahaan filem sendiri kerana dia ingin menulis skrip, menjadi pengarah sekaligus membintangi filem seterusnya. Ia berhasil kerana beberapa filem produksinya begitu laris di pasaran.
Setelah pelbagai filem dibuat dengan pelbagai kejayaan, pada 10 Mei 1973 Bruce tiba-tiba pengsan selama setengah jam ketika mengisi ‘dubbing’ untuk “Enter The Dragon”. Doktor memberinya Manatol, ubat untuk mengatasi gejala brain swelling (pengembangan otak).
Pada 20 Julai 1973, Bruce merancang untuk bertemu Raymond Chow dan Betty Ting Pei yang akan menjadi bintang dalam filem “Game of Death”. Ketika berada di rumah Betty, Bruce mengadu sakit kepala kemudian dia meminum Aguagesic, ubat sakit kepala yang biasa diambil Betty. Lalu Bruce merebahkan diri, ketika tertidur ternyata serangan brain swelling datang kembali. Akhirnya Bruce meninggal di wad kecemasan RS Queen Elizabeth.
Misteri di sebalik kematian Bruce Lee
Berita kematian Bruce Lee sangat mengejutkan, bahkan ramai yang tidak percaya. Pelbagai spekulasi tentang kematiannya muncul.
1. Bruce Lee dibunuh oleh gangster kerana menolak membayar wang keamanan, suatu kelaziman dalan dunia perfilman Hong Kong ketika itu.
2. Bruce Lee dibunuh pendekar shaolin yang marah kerana menyebar kung fu kepada semua orang di pelusuk dunia.
3. Bruce Lee ‘dikutuk’ kerana telah membeli rumah berhantu.
4. Bruce Lee meninggal ketika bersetubuh dengan Betty Ting Pei.
5. Ramai orang Cina yakin Bruce mati kerana terlalu kuat berlatih kung fu.
6. Spekulasi yang lebih serius, Bruce Lee dibunuh oleh jaringan rahsia Yahudi, iaitu Mafia Triad, sebuah kumpulan rahsia yang sangat berpengaruh di Cina, Hongkong, bahkan di Amerika sendiri. Alasannya kerana Bruce Lee banyak mempamerkan kepada umum jurus-jurus kungfu yang seharusnya menjadi rahsia kumpulan itu. Jaringan rahsia Yahudi, seperti Mafia Triad, Yakuza, Mafia Italia, Freemasonry, Illuminati, dan lain-lain adalah organisasi jenayah, gangster, dan konspirastif yang bertujuan merosak dunia.
Terlepas dari spekulasi tersebut, fakta perubatan menyebut Bruce meninggal setelah mengalami koma disebabkan Cerebral Edema, pembengkakan otak kerana cairan yang berlebihan. [Artikel asal – Islampos.com]

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »